Bærekraftig utvikling av Halden kommune

Johan Johansen skriver at bærekraftig utvikling må balansere sosial, økonomisk og økologisk bærekraft.

september 5, 2023

Innlegget har stått på trykk i Halden Arbeiderblad som Fritt Ord 15.09.23

FNs bærekraftsmål kan deles inn i sosial-, økologisk- og økonomisk bærekraft. Det er her De Grønne skiller seg ut ved at vi søker å balansere sosial, økologisk og økonomisk bærekraft i all politikk og i utviklingen av kommunen.

Denne perioden har vi støttet en økonomisk politikk som av venstresiden blir beskyldt for å bruke for lite penger og av høyresiden blir beskyldt for å bruke for mye. Den gylne middelvei er kanskje et annet ord for den økonomiske politikken vi har støttet. Samtidig har vi hele tiden vært bekymret over at regnskapet alltid har vist et stort merforbruk, sammenlignet med budsjett. Slik var det også når Høyre styrte. Dette skjer selv når kommunedirektøren jobber kontinuerlig med kostnadsbesparelser og effektivisering.

Skal vi ensidig fokusere på økonomisk bærekraft vil det gå på bekostning av sosial- og økologisk bærekraft. For lavinntekstkommuner (flertallet av norske kommuner) som Halden har det over mange år vært krevende å budsjettere realistisk. Budsjettene har jevnt over satt av for lite på forebyggende arbeid, vedlikehold av eiendom, til omstilling og klimatiltak. Alle disse “besparelsene“ gir i det lange løp økte utgifter. Dette er noe politikere vet, men siden det ikke er lov å budsjettere i minus er enhver budsjettprosess smertefull siden man vet det ikke er midler nok. Man er nødt til å spare seg til fant.

De Grønne har derfor en langsiktig tanke bak all vår politikk, og den langsiktige tanken skal balansere sosial-, økologisk- og økonomisk bærekraft. I det perspektivet er det for oss helt tydelig at det må satses på sentrum. I dag bor det ca 5 000 i området som dekkes av sentrumsplanen og ca 27 000 utenfor sentrumsområdet. Vi i De Grønne mener av befolkningsveksten de neste årene må skje i sentrum for å gi innbyggerne mulighet til å velge hvor de vil bo. Selv om det om 20 år bor ca 8 000 i sentrum i Halden, vil det fortsatt bo ca 27 000 rundt sentrum. Det er med andre ord ikke snakk om at alle skal bo i sentrum. En slik utvikling vil være positiv for sosial-, økologisk- og økonomisk bærekraft.

For å gjøre Halden mer attraktivt, utvikle Halden som en arrangementsby, skape sosiale møteplasser og for en utvikling som ikke bygger ned natur har vi støttet prosjekter som museum i Fayegården, Os prosjektet, Skofabrikken og Kulturhuset. Vi mener disse prosjektene er viktige for å gjøre sentrum mer attraktivt og for en langsiktig bærekraftig utvikling av kommunen. Derfor er vi veldig opptatt av at svømmehallen også må ligge i sentrum. Alle disse prosjektene vil være viktige for Halden om 20 år, 40 år og 60 år. Bare se hvor mye liv det var under Barnas Verdensdager. Aktivitet i sentrum er viktig for alle i kommunen, uavhengig av hvor de bor.

Samtidig er å satse på sentrum ikke det samme som at resten av kommunen ikke skal utvikles. Vi hadde forslaget og fant midlene som sikret at TTIF fikk utvidet sin hall. Vi jobbet for å sette av midler til mer åpne skoler. Skolene skal være navene i et lokalsamfunn. Uteplassene skal være en samlingsplass og bidra til aktivitet utenfor skoletid og lokalene inne kan i større grad brukes av frivillige, lag og foreninger. Vi ønsker også at kommunen er mer offensive når det gjelder å samarbeide med HiØ. Derfor er prosjektet med fotballhall, friidrett og klatrehall kjempespennende.

Vi vil fortsette å jobbe for en bærekraftig utvikling. Når vi alltid balanserer sosial-, økologisk- og økonomisk bærekraft har vi sjeldent enkle svar. Samfunnsutvikling er komplekst og skal balansere mange forhold og hensyn. Derfor trengs det politikere som ikke selger enkle tabloide løsninger, men som anerkjenner kompleksiteten. Derfor trengs grønn politikk mer enn noen gang.

Johan Johansen, ordførerkandidat for De Grønne