Halden grip muligheten – et Samfund er til salgs!

Studentsamfundet i Halden

Studentsamfundet eller Arbeidersamfundet som det het i gamle dager, er til salgs. Prisantydning 7,5 millioner. Dette er et av Haldens flotteste bygg og har som nærmeste naboer: kino, teater, og bibliotek. Et riktig kulturkvartal som oser av fordums arkitektur.

Her har vi  haldensere en unik mulighet til å bevare noen av byens fineste historiske bygninger som viser hvilken kulturby Halden har vært og fortsatt kan være.

For å hindre ytterligere forfall av bygningen bør kommunen gå inn å kjøpe Samfundet. Her kan det gis plass til en rekke kulturaktiviteter for ungdom og foreninger.

Samtidig må hele kvartalet utvikles til et helhetlig torg. Det burde være plass til korttidsparkering for de som skal et ærend på Rådhuset eller i gågata. Ta vekk asfaltbelegget i selve gatene og stensett hele området.  Sammen med beplantning og utemøbler vil dette kunne bli en oase, særlig hvis Bienhagen kommer i drift.