Simen Paulsens korona-tips til bedriftene

13.4.2020: Her gir Simen Paulsen noen tips til bedrifter som sliter på grunn av korona-restriksjonene. Tipsene er gitt på bakgrunn av hans jobb som lærer i entreprenørskap.

april 13, 2020

Vi lever i en spesiell tid! En ekstern trussel utenfor næringslivets kontroll har ført til at flere bedrifter ikke har lov til å ha åpent, og mange av de som fortsatt har åpent merker kundeflukt på grunn av en vesentlig endring i forbrukernes handlemønster. Noen bedrifter benytter muligheten til å tenke annerledes, mens andre ser ut til å ha en «vente å se»-holdning.

Jeg vil her komme med noen forslag til hvordan bedrifter kan tenke annerledes:

1. Puss opp eller bytt utstyr nå som det ikke går ut over driften.

Driver du en bar eller en annen stengt virksomhet slipper du nå å stenge for å pusse opp lokalet. Du har allerede stengt, så om du har økonomisk mulighet så bør du gripe sjansen og pusse opp. Det samme gjelder dersom du har større utstyr som du gjerne skulle ha byttet ut. Nå har du muligheten! Har du ikke penger – hvorfor ikke be om støtte fra venner og kunder via sosiale medier? De som bidrar, vil få navnet sitt på en tavle («Wall of fame») som blir satt opp eller få status som «VIP-kunder».

2. Nettbutikk, sosiale medier kombinert med utstillingsvindu/showroom.

Den fysiske butikken din kan gjøres om til et utstillingsvindu («showroom»). Selger du dyre varer kan kunder avtale en «visning», der de kan undersøke produktene i ro og mak. Kan du holde tilstrekkelig avstand, kan du som bedriftseier få en unik mulighet til å virkelig selge inn produktene dine. Du kan også bruke butikken din kun som et utstillingsvindu kombinert med at du tar masse bilder og legger det ut på sosiale medier. Her er det en gyllen mulighet til å bli flinkere til å ta bilder og å få en mer solid plattform på sikt. Start en nettbutikk og bruk sosiale medier i vesentlig større grad enn før. Ved salg kan du enten sende produktene, eller levere de direkte til kunden. Her vil bedrifter som allerede har en stor kundedatabase og følgere på sosiale medier nyte godt av dette.

3. Utendørssalg og take-away.

Varene dine kan selges utendørs. Selger du kaker, hvorfor må dette foregå i din fysiske butikk? Hvorfor ikke ta med et bord og selge produktene dine i nærheten av en tursti eller i et boligfelt? Elkjøp har for eksempel i større grad gått fra å selge produktene i butikken, til å levere dem rett inn i bagasjerommet til bilen. Det kan du også gjøre!

4. Endre størrelsen på produktene du selger.

Selger du primært små porsjoner og til forbrukere? Hvorfor ikke snu om på forretningsmodellen din, og gå fra å selge kakestykker til hele kaker? Eller fra blomster til buketter? Da blir det også mer naturlig å gå fra butikkutsalg til hjemlevering. Hvem vil vel ikke ha en kake eller bukett levert på døra? Hvorfor ikke henvende deg til bedrifter der du kan selge større porsjoner eller tilby dem noe som gjør at de sparer tid (og kanskje også penger) i sin jobbhverdag? Her kan du også endre betalingsmetoden til abonnementsordninger. Du kan også lage gavepakker og selge dette til kunder, eller hvorfor ikke til bedrifter som kan gi dette bort til sine ansatte i fremtiden?

5. Fra forsamlingslokale til intimt og eksklusivt lokale.

Her kan en kinosal for massene bli til en eksklusiv hjemmekino, den lokale baren med biljardbord kan bli et øvingslokale for biljard for 2-3 mennesker, og du kan også arrangere private visninger. Det er sikkert mange som hadde vært interessert i en privat visning av Siste Reis der alle plakatene ble forklart med historisk forankring og en del artige historier på kjøpet. Eventuelt kan en slik visning bli utført digitalt, der de som ser på må betale en sum.

6. Fra utsalg til læring/kurs.

Mange som driver en forretning har spisskompetanse på et eller annet. Det kan være brodering, blomsterdekorasjon, ølbrygging, maling, tegning, hvordan starte en butikk eller hvordan bake den perfekte kaka. Hvorfor ikke få noen til å filme deg mens du forteller dine hemmeligheter? Hvorfor ikke skrive en bok eller et hefte? Dette betaler folk gjerne for, og det er en klikkemagnet på mange nettsteder – for eksempel «10 tips til den perfekte kaka», «Slik tjener du penger på utleie», «Slik blir du en god tegner». Du kan også arrangere online-kurs. Med det riktige konseptet kan du lett ta tusen kroner dagen per deltaker på et slikt kurs.

7. Få andre til å tjene penger på å hjelpe deg.

Nordkak i Sarpsborg er en bedrift som tjener penger på at andre selger sine produkter – barnehager, barneskoler, ungdomsskoler og russ fungerer som selgere. Dette kan også du gjøre – hvorfor ikke selge et større kvanta til en gruppe til en litt lavere pris, som så står fritt til å bestille sluttprisen? Dette kan gjelde alle slags produkter – men er spesielt genialt dersom du har produkter du gjerne må bli kvitt fordi de nærmer seg utløpsdato eller at kolleksjonen snart skal ut.

8. Selg eller lån ut inventar og maskiner.

Har du dyre maskiner som vanlige folk ikke har råd til? Har du et spesielt møbel som du egentlig kan kvitte deg med? Kan du låne ut noe framfor å selge det? Og hva med det kule bildet som nå står tomt i et lokale? Her kan restauranter, puber, byggebransjen, bokhandlere m.m. få mulighet til å skaffe inntekter i en vanskelig periode og eventuelt bli kvitt inventar som er modent for utskifting.

9. Bruk nettverket ditt!

De aller fleste nordmenn har fortsatt god råd. Spør om venner og kunder kan bidra i en vanskelig tid – slik som haldenserne nå har gjort for flere lokale bedrifter («spleis»). Lag abonnementsordninger, tilby gavekort eller tilby denne gruppen en helt spesiell opplevelse. Dette er derfor en mulighet til å pleie sitt nettverk og å få lojale kunder til å bli ambassadører for ditt merke. Ikke glem kundene dine selv om ting ikke er som før!

Som vi ser, er det mange muligheter for bedrifter selv i disse tider. Lovligheten av forslagene må undersøkes før de gjennomføres, men jeg vil mene forslagene tar tilstrekkelig hensyn til dagens regler om smittevern. Husk at det i disse tider handler om å tenke utenfor boksen.

Lykke til og de beste ønsker for vårt lokale næringsliv!