Simen Paulsen
Fotocredit:

Slik blir Halden en attraktiv by også i framtida!

2. september 2019: 3. kandidat Simen Paulsen skriver her om ulike tiltak som kan gjøres i Halden for å gjøre den mer attraktiv i framtida.

september 7, 2019

Halden er en vakker by, og en by som vi er stolte av. Byen bugner stadig vekk av flotte kulturarrangementer, og turister flokker stadig til Rød herregård, Brekke sluser og ikke minst festningen vår. Likevel er det flere ting som er bekymringsverdig i utviklingen av byen vår. I dette innlegget vil jeg komme med flere forslag på hva Miljøpartiet De Grønne i Halden vil gjøre for at Halden skal bli en mer attraktiv by i framtida.

For å få flere unge mennesker til å bli værende i byen vår, er det svært viktig at vi tar klimautfordringene på alvor. Ordfører Thor Edquist sitt syn om at vi kan ta oss god tid og vente før vi gjør drastiske tiltak, vitner om at han egentlig ikke er spesielt opptatt av framtida til byen vår. Undersøkelser viser nemlig at av de mellom 18 og 30 år, er det kun 8 % som ikke er bekymret for klimaendringene. Over halvparten er ganske eller veldig bekymret (Cicero, 2019). Det finnes ikke gode undersøkelser for de som er yngre enn 18, men det er grunn til å tro at de er enda mer bekymret. Det betyr at dersom vi skal gjøre Halden til en attraktiv kommune for kommende generasjoner, må vi vise handlingskraft og ta aktive grep for å føre Halden i førersetet innen klimatiltak.

Et viktig tiltak er redusert biltrafikk gjennom satsing på bilfrie soner kombinert med flere og bedre sykkelveier og mer hyppige bussavganger. Moss og Rygge har i samarbeid med fylkeskommunen fått til gratis kollektivtransport i et halvt år via «Miljøløftet Moss» – hvorfor skulle vi ikke fått til noe lignende i Halden? Vi ønsker videre et krav om solcellepaneler eller grønne tak på alle kommunens eiendommer. Prisnedgangen på solceller har gjort det økonomisk gunstig å investere i dette, og det vil gi Halden positiv oppmerksomhet og styrke merkevaren Halden kommune.

Halden kommune bør videre gå i bresjen ved å utvikle en gjenbruksapp, der både lokale bruktbutikker, Rokke avfallsanlegg og personer kan legge ut ting for salg eller bytte. Gjenbruksapper finnes allerede, men Halden bør drive aktiv merkevarebygging som miljøby og lage sin egen tilpassede versjon. Folk har i dag så mange klær og ting at det er unødvendig å utelukkende kjøpe nytt. Hvert år kaster nordmenn i gjennomsnitt 23 kilo klær per person, og 8 % av klærne vi har blir aldri brukt. I gjennomsnitt kaster nordmenn 42,6 kilo spiselig mat i året, og det bidrar både til forurensing og dårligere økonomi for Haldens befolkning. Det er derfor fantastisk at det nå gjøres et prosjekt for å redusere matsvinn i Halden – det er nettopp slike tiltak som setter Halden på kartet! Jeg vil derfor benytte anledningen til å fullrose administrasjonen i Halden kommune for å sette i gang med dette.

Et annet forslag gjelder Rokke avfallsanlegg. Her blir det levert mange brukbare gjenstander som enkelt kan gå til gjenbruk. Kanskje Halden kommune kan legge til rette for at en bedrift lager nyttige produkter av søppel («from trash to treasure»). Dette gjøres i flere land allerede, og her er det viktig at Halden kommer på banen!

Kommunen gjør allerede flere gode ting, og det vitner om at kompetansen og viljen finnes flere steder i kommunen allerede. Gartnerne gjør en flott jobb for å gjøre Halden mer insektsvennlig, og elbilsatsingen til kommunen, smarte søppelkasser, fokuset på matsvinn og sterkt rabatterte kompostdunker er alle tiltak som gjør en liten, men viktig forskjell hver eneste dag.

Haldens næringsliv er allerede svært godt rustet til å gjøre Halden til en attraktiv by. Næringsklyngen ved Remmen er allerede ledende innen digital klimateknologi, og IFE sitter på betydelig kompetanse innen energiforskning. Saugbrugs kan videre bli en storleverandør av biodrivstoff og miljøvennlige byggematerialer. De er nå i sluttfasen av å utvikle miljøvennlige trefiberplater uten lim, og det burde også være mulig å produsere trefiberisolasjon og bidra med råvarer til miljøvennlig emballasje. Peterson Packaging er i en flytteprosess til Halden, og de kan bli en framtidig kjempebedrift innen klimavennlig emballasje. Landbruket kan også bli en potensiell storkunde for Saugbrugs; flere steder forskes det blant annet på bruk av trematerialer som gjødsel og dyrefôr. Fagsjefen i Norsk Landbrukssamvirke har tidligere i år uttalt at mulighetene er uante når utgangspunktet er at alt som kan lages av olje, også kan lages av tre.

Bergen vant nylig prisen for Norges mest attraktive by. Juryen mener Bergen har tatt modige og nytenkende grep for å styre byutviklingen på en bærekraftig måte. Byen viser hvordan byutvikling også er samfunnsutvikling – og er et forbilde for andre. Moss var forøvrig finalist til denne prisen.

Skal vi gjøre Halden til en attraktiv by i framtida må vi ta grep nå. Våre nabobyer er allerede i gang, vi må nå sørge for at Halden ikke henger etter. Halden vil få positiv omtale både nasjonalt og globalt hvis vi viser handlingsvilje, og det vil gjøre Halden til en mer attraktiv kommune både for neste generasjon og potensielle tilflyttere.

MDG Halden ønsker derfor en storsatsing på miljøvennlig innovasjon og entreprenørskap i Halden, fordi framtidens suksessbedrifter er de som viser vei i det grønne skiftet. Det samme gjelder også for Halden kommune – skal vi lykkes i framtida må kommunen vise vei både for nåværende befolkning og neste generasjon.

Simen Paulsen, 3. kandidat for MDG Halden