Tyska og Hollenderen i et større perspektiv

august 28, 2023

Innlegget har stått på trykk i Halden Arbeiderblad som Fritt Ord 17.07.23

Tyska og Hollenderen, Fritt ord | Tyska og Hollenderen i et større perspektiv (ha-halden.no)

Uavhengig av hva man mener om framtidig utvikling av Tyska og Hollenderen så er det en sak som blir svært relevant i etterkant av valget. Per nå foreligger det ingen konkrete planer og det neste flertallet vil peke retning for hva som skal skje der i framtida.

Derfor er det flott at Rødt fikk løftet saken gjennom en fin reportasje i HA og at andre følger opp med forskjellige synspunkter.

De Grønne har hele tida vært tydelige på at vi ønsker Tyska og Hollenderen som et sentrumsnært grøntområde. Samtidig er det dessverre slik at politikk er komplekst og forskjellige saker påvirker hverandre. Et eksempel på det er at skal det i framtida bli nitrogenrensing ved Halden renseanlegg så er kanskje Hollenderen den eneste realistiske lokasjonen. Skulle det vise seg å stemme vil det være ekstra viktig at Tyska og resterende av Hollenderen blir grøntområdet.

Videre er det som Eivind Kolstad sier liten forventet befolkningsvekst i Halden og den veksten som skal skje er at det blir flere over 60 år. Det er viktig å påpeke at dette er prognoser fra SSB og dette gjelder ikke bare Halden, men hele Norge, Europa, Russland, Japan og Kina for å nevne noen andre land med tilsvarende demografisk utvikling.

Vi bør derfor stille oss spørsmålet om hvordan de som i dag er rundt 60 år bor og hvordan de sannsynligvis ønsker å bo om de skal flytte en gang i framtida.

Min antakelse er at de fleste i Halden rundt 60 år bor i enebolig eller rekkehus rundt byen, og at om de ønsker å flytte så vil det sannsynligvis være til en mindre boenhet nærmere sentrum som krever mindre vedlikehold.

Mitt neste retoriske spørsmål er om vi utvikler byen med tanke på det behovet som kommer eller utvikler vi byen med tanke på behovet for 40 år siden?

I den lange arealplanprosessen var dette et av hovedspørsmålene. De Grønne kjempet for at vi skulle sette av minst mulig areal til ny boligutvikling rundt byen. Dette fordi vi mener nærskogen har en verdi og ikke skal bygges ned (Montrealavtalen til FN støtter dette), Halden har allerede mange eneboliger og rekkehus i forhold til størrelsen på byen.

Halden har få leiligheter i forhold til størrelsen på byen, prognosene viser at befolkningsveksten blir lav og i tillegg er det slik at om Halden lykkes med å utvikle flere boligprosjekter i sentrum vil det også bli mer liv i byen. Enden på arealplanprosessen var at De Grønne lyktes med å få ut prosjekter som var på dyrkbar jord, men ikke med å stoppe prosessen med å utvikle Halden i utkanten.

Det ble lagt inn maksimalt med areal som overordnede myndigheter kunne godta, faktisk litt mer. Arealmessig kan man si at arealplanen ble så langt unna det De Grønne ønsket, som det var mulig å få til.

Når det gjelder nye boligprosjekter i sentrum er jeg enig i Fredrik Holm med at vi ikke har lyktes de siste årene. Administrasjonen har brukt store ressurser på arealplanen og det arbeidet varte i 3 år. I tillegg har prosjekter som jernbanetomta, brannstasjon, Os, Båstadlund og sentralkjøkken krevd ressurser. Covid-19 bidro også negativt i en periode.

Derfor har ikke administrasjonen hatt kapasitet til å jobbe med andre prosjekter knyttet til sentrumsutvikling. Dette har frustrert meg, men jeg vet at de i administrasjonen jobber mye og godt. En av de erfaringene jeg tar med meg etter disse 4 årene er at administrasjonen i Halden ikke har ubegrensede ressurser til å jobbe med mange store planer og prosjekter samtidig (naturlig nok).

Dette er også et lite stikk til de som mener at man skal rullere samfunnsplan, sentrumsplan og arealplan i neste periode. Her tar De Grønne lærdom og sier at rullering av sentrumsplanen prioriteres i neste periode.

Tilbake til utviklingen av Tyska og Hollenderen. Alle politiske partier er positive til utvikling av Grønland (noe uenighet angående høyde), alle er positive til planene ved jernbanetomta, det er flere ledige bygg i sentrum som kan transformerer. Med tanke på den begrensede befolkningsveksten bør vi nok konsentrere oss om å utvikle disse mulige prosjektene først.

Et universelt utformet grøntområde på Tyska og Hollenderen vil i et større perspektiv bidra med å gjøre de andre prosjektene mer attraktive. Kanskje det øker sannsynligheten for at de gjennomføres i rimelig tid?

Johan Johansen, ordførerkandidat for De Grønne