Viktigheten av områdeplaner for helhetlig og langsiktig by- og kommuneutvikling

Johan Johansen skriver i Halden arbeiderblad om at gode planer er vesentlig for langsiktig bærekraftig og sosial by- og kommuneutvikling.

august 28, 2023

Innlegget har stått på trykk i Halden Arbeiderblad som Fritt Ord 10.08.23

Ytringer, Valg2023 | Viktigheten av områdeplaner for helhetlig og langsiktig by- og kommuneutvikling (ha-halden.no)

Gode planer er helt vesentlig for langsiktig bærekraftig og sosial by- og kommuneutvikling. Derfor er det for MDG viktig at arbeidet med områdeplaner prioriteres.

De siste årene har det vært mye snakk om kommunens arealplan som gir langsiktige retningslinjer for hva arealene i kommunen skal brukes til. I denne perioden vil nok sentrumsplanen være en stor sak. Dagens sentrumsplan i Halden er en kommunedelplan som gir bestemmelser for vern og hvilke hensyn det legges vekt på for å ivareta den historiske byen Halden. Sentrumsplanen dekker bare bykjernen, mens øvrige byområder har tilsvarende bestemmelser i arealplanen.

Dagens sentrumsplan gjorde noen gode grep som blant annet at områdene i sentrum ble klassifisert som sentrumsformål. Dette har gjort det lettere å utnytte eksisterende bygg uten å søke om bruksendring. Samtidig er det slik at dagens sentrumsplan ikke har en handlingsdel. Derfor har hele tiden vi i De Grønne jobbet for at kommunen skal lage gatebruksplan, områdeplaner og plan for å utnytte kommunens eiendommer i sentrum til boliger for folk flest. Gjennom slike planer kan får kommunen en handlingsplaner som aktivt skal brukes får å jobbe mot ønsket sentrumsutvikling. Vi i De Grønne er glade for at arbeid med gatebruksplan og områdeplan for Grønland-Risum endelig er igangsatt.

Områderegulering er for å få en overordnet totalvurdering av trafikkstruktur, grønne områder og bebyggelsesområder. En områdeplan vil da forenkle detaljreguleringen, både når det gjelder kostnader og tidsbruk for utbyggere. Vi i De Grønne dette er et vesentlig supplement som binder arealplan og sentrumsplan sammen i god langsiktig og helhetlig kommuneutvikling.

Det er flere som har stilt spørsmål til områdeplanen Grønland-Risum som kommunen har begynt å arbeide med. Vi i De Grønne mener det er vesentlig å få en langsiktig plan som sier noe om fylkesvei 220 og fylkesvei 21, langsiktig plan for trygg sykkelvei til Iddesiden og til Tistedalen og fremtidig trafikkløsning mellom torget, bybrua og Immanuelskirken (her er det et fascinerende stort område som i dag er kryss). Skal disse infrastrukturutfordringene løses må det utarbeides en plan som dekker ett større området.

Når det gjelder utvikling av Grønland vil en områdeplan også kunne si noe om helhetligutbygging og byggehøyde. Det er begrenset interesse for å bygge høyt hele veien mellom Tista og festningen, men i en områdeplan kan det pekes ut enkelt steder som kan utnyttes mer i høyden enn andre. En områdeplan kan derfor sikre en langsiktig utvikling som balanserer flere hensyn. Dette er veien å gå for en bærekraftig og fremtidsrettet byutvikling.

De Grønne vil jobbe for helhetlige og langsiktige planer som bidrar til utvikling og som binder kommunen sammen. Da må vi tenke helhetlig gjennom områdeplaner og ikke bare enkeltprosjekter.

Johan Johansen, ordførerkandidat for De Grønne